Glødende gjenbruk

Jeg digger å bruke ting som ved første øyekast kan taes for å være skrot. Med litt justeringer så kan tingesten plutselig bli en skatt. Denne ideen er det riktignok ikke jeg som skal ta æren for, men min kjære «svigermor». Hun fortalte at hun drev å smeltet om gamle lysrester og laget nye lys i yoghurtbeger og lignende. Så siden vintern i 2009 har jeg samlet på alt av lysestumper og gjennomsiktige plastkopper etter brukte telys. Jeg brenner mye lys, det skaper stemning, varme og en koselig atmosfære. I løpet av det siste året har jeg brukt mest telys som har klare plastikkopper i stedet for å bruke de som har metallkopper. Jeg synes at telys med plastkopp gir bedre lys og ser som oftes mye finere ut enn de i metall, men dette er en smakssak.

Uansett gjenbruk av lysrester:

Sorter lysrestene etter farge, hvis «stearinet» blir sortert etter farge blir de ferdige lysene i en skitten brunfarge.

Smelt lysrestene i en metallbeholder, tom, høy og rein hermetikkboks funker helt fint, Den fungerer ekstra bra hvis du klarer å bøye til en slags helletut, for da blir det mindre søl. Smelt lysmassen i et vannbad i en kjele på komfyren, pass opp for søl, smeltet er noe herk å få fjernet.

Gjør klart annet utstyr mens du holder et øye med den smeltende lysmassen på komfyren. Former og veker og annet utstyr. Vi hadde litt vekerester fra gamle lysestumper og veker med metallplater som vi limte fast med superlim i telyskoppene. Limet måtte være helt tørt før vi kunne helle den smeltede lysmassen oppi, ellers så sank vekene ned i massen. Vekene med metallkopper er kjøpt på hobbybutikk. La lysmassen stivne og kjølne helt før bruk.

Høres dette ut som en god idé, så bare prøv. Jeg er ingen ekspert har bare vært med på dette to ganger, all æren går forresten til «svigermor». Hvis du har noen spørsmål skal jeg likevel gjøre mitt beste for å svare. Lykke til! 😉

Fantastisk resultat etter smelting og restøping av telys

2 tanker på “Glødende gjenbruk

Legg igjen en kommentar