Pride and Prejudice 200 år

Godt nytt år alle sammen! Jeg er tilbake.

I dag er det 200 år siden Jane Austen ga ut sin roman Pride and Prejudice, eller Stolthet og fordom, som den heter på norsk. Skjønt før den ble utgitt het den lenge First Impressions.

Bilde

I løpet av disse 200 årene har Pride and Prejudice blitt en av tidenes mest elskede kjærlighetsromaner. Den har blitt filmatisert og adaptert mange, mange ganger i løpet av 200 år. Mange har gjennom årenes løp lurt på hvordan det gikk med Elizabeth og Darcy, og det finnes mange oppfølgere som f.eks. denne, Mr. Darcy Takes a Wife

Bilde

Nylig har også krimdronningen P. D. James latt seg inspirere av Austen ved å gi ut krimromanen Døden kommer til Pemberley.

Også har vi bøker som er sterkt inspirert av Austens verk, som f.eks. bøkene om Bridget Jones eller Min mangel på stolthet og fordom i jakten på Mr. Darcy.

Bilde

De siste åra har austens roman også fått en helt ny adaptasjon, nemlig Pride and Prejudice and Zombies.

Bilde

Bilde

Det er kommet tre bøker og en tegneserieroman om Zombier i Austens univers. Det ryktes også at en filmadaptasjon av zombie-versjonen er rett rundt hjørnet.

På lørdag fikk jeg en presang som jeg nesten bare må dele med dere akkurat i dag. Jeg fikk et par øredobber med sitater fra Pride and Prejudice. Jeg DIGGER dem! De skal jeg gå med i hele dag.

IMG_7342TUSEN TAKK kjære Jane Austen for at du ga oss den fantastiske romanen Stolthet og fordom!

Klemmer fra Caza

4 thoughts on “Pride and Prejudice 200 år

  1. Hei!
    Godt nyttår! Glad for at du fremdeles skriver. Var inne på bloggen din om dagen og fant ikke noe innlegg siden juleaften.

    Tenk så artig at det er 200 år siden Jane Austen gav ut Stolthet og fordom. det visste jeg ikke. Leste Døden kommer til Pemberly i fjor høst og den var kjempebra. Artig at det er kommet så mange bøker basert på hennes univers. En av de siste jeg kom over her om dagen var Kokeboksamleren. Den handler om jentene i Fornuft og følelser. Bare at det er satt i dagens New York.

    Ha en fin dag videre: PS: Liker øredobbene!

  2. Ja, kjempefine øredobber🙂 Men du Caza, har du adressen til nettstedet med «bokomslag-veskene» som vi kom i snakk om??

Legg igjen en kommentar

