Happy birthday Bram!

Hvis han hadde levd hadde Bram Stoker, skaperen av «Dracula», vært 165 år i dag!?!

Jeg har tidligere fortalt hvor glad jeg er i feer og da nevnte jeg i en bisetning at jeg også liker vampyrer, men så har jeg ikke sagt noe mer, før nå. I anledningen Bram Stokers bursdag er det kanskje på tide å komme ut av skapet, eller kista alt etter som.

«God preserve my sanity, for to this I am reduced. Safety and the assurance of safety are things of the past. Whilst I live on here there is but one thing to hope for: that I may not go mad, if, indeed, I be not mad already».

– Jonathan Harkers dagbok, senere: morgenen 16. mai, Dracula.

Det er lenge siden jeg var redd for mørket, men jeg kan fortsatt huske hvordan jeg klarte å kurere min egen frykt for mangelen på lys. Da jeg var rundt 9 år så jeg deler av en eller annen vampyrfilm på TV og hadde mareritt i lang tid etterpå. Men vondt skal vondt fordrive og jeg gikk til aksjon mot mørket og vampyrene. Jeg lånte bøkene om Den vesle vampyren av Angela Sommer-Bodenburg på biblioteket, disse barnebøkene anbefales, og leste nesten alle bøkene. Jeg gikk inn for å lære alt som var å vite om vampyrer og i løpet av all etterforskningen sluttet jeg både å være redd for mørket og redd for vampyrer. I stedet ble jeg veldig glad i disse blodsugende monstern’e.

Så kom Buffy the vampire slayer inn i livet mitt. Jeg var hekta. Jeg elsker serien, jeg gledet meg til hver mandagskveld i så mange år, for da kom de nye episodene på TV. Da jeg begynte på studiene i Oslo begynte jeg å kjøpe serien på DVD og har sett hele serien flere ganger. Har også sett igjennom Angel-serien. For dere som ikke har fått det med dere så finnes det en tegneserie som fortsetter der Buffy sesong 7 slutter. Tegneserien er faktisk veldig bra, Joss Whedon skaperen av TV-serien har også vært med på å lage tegneserien, de har kommet til sesong 9 allerede.

Min Buffy-samling. DVD-er, bøker og tegneserier.

Buffy-tegneserier.

På slutten av barneskolen ble tatt på fersken i skolegården av en ungdomsskolelærer mens jeg leste Anne Rices En vampyrs bekjennelser, han ble litt satt ut av mitt valg av lesestoff.  Da jeg senere hadde ham som lærer på ungdomsskolen fortalte han meg at akkurat det synet med meg sittende i skolegården mens jeg leste den tjukke boka var noe han fortsatt hadde friskt i minne.

Mange år senere ble plutselig vampyrer i vinden igjen, men de hadde ikke huggtenner, de tålte kors og glitret i sollyset. Mange vil kanskje bli overrasket over at jeg, som egentlig er mest glad i de tradisjonelle vampyrene, faktisk liker Twilight-vampyrene også. Jeg liker dem, men det skal sies at jeg ikke liker alle vampyr-variantene som finnes, bare så dere vet det. Jeg husker jeg rakk å lese alle fire Twilight-bøkene en knapp måned før det var førpremiere på den første filmen i Oslo, desember 2008. Jeg var helt hekta, men etter hvert dabbet det av. Skjønt ikke helt, for jeg skal jo se Breaking Dawn del 2, som snart kommer på kino😉

Twilight-samlinga. Bøker, filmer og tegneserie.

Min komplette (tror jeg) vampyr-samling med filmer, tegneserier og bøker.

Jeg har lest haugevis av bøker om vampyrer, sett utallige vampyrfilmer og jeg blir visst aldri helt lei. Kresen ja, men lei, nei.

«Listen to them – children of the night. What music they make!»

– Jonathan Harkers dagbok, 5. mai, Dracula.

Ønsker alle en fortsatt fin høstkveld.

Bram Stoker, R.I.P. and happy birthday!

Love Caza

2 thoughts on “Happy birthday Bram!

  1. Ahh, savner lesepauser med en kopp te, turkis pledd og en episode av Buffy😉
    Husker at jeg også leste «den velse vampyren» da jeg var liten, det hadde jeg nesten glemt. Hmm, kanskje jeg skal legge til en vampyr-bok i lista over bøker jeg vil lese i jula. Den begynner å bli lang allerede så satser på noen fine inne-dager med lesing i godstolen.

Legg igjen en kommentar

