Te skolen: Leksjon 1: oppbevaring og tilberedning

Siden jeg har lagt sjela mi i å opplyse meg selv og andre i teens magiske og mystiske verden tenkte jeg å ta ett steg videre, noe jeg egentlig burde ha gjort før jeg startet med «spalten» ukas te. Nemlig å sette meg inn i hva te egentlig er og hvordan den bør tilberedes, o.l. Dette innlegget er dermed starten på Te skolen her på En vridd verden.

De fleste tenker kanskje ikke så mye over hva de gjør med teen før de drikker den, men det burde du kanskje begynne å gjøre, for din egen smaksopplevelses skyld.

Du har flere faktorer som påvirker smaken på te.

Te er litt som krydder. Over tid blir smaken mildere og mildere. For at teen skal holde seg best mulig bør den oppbevares i en lys- og lufttett boks i romtemperatur. Lys, varme og fuktighet over tid kan ødelegge teen. Kusmi tea og Løv Organic har vært smarte, disse teene selges i tette metallbokser eller forseglede porsjonspakninger, noe som er meget lurt når det dreier seg om dyre teer du vil skal holde seg best mulig.

Når man skal brygge te er det flere viktige ting å huske på:

Temperatur: Temperaturen på vannet teen trekker i kan ha mye å si for smaken. Du kan koke noen teer i hjel ved å la den trekke i for varmt vann. Det finnes vannkokere hvor du kan stille inn ønsket temperatur. (Siden jeg desverre ikke har en slik vannkoker ennå har jeg selv ikke vært så nøye på temperaturen foreløpig, men en dag skal jeg investere i en slik).

Trekketiden: Hvor lenge du lar teen trekke har også mye å si for smaken. Noen teer kan trekke mye lengre enn andre uten at det gjør noe med smaken(f.eks. frukt- og bærte og rooibos), mens annen te har trekketiden mye å si (f.eks. sort te). Hjelpemidler for å ikke la teen trekke for lenge, du kan jo bruke mobilen,timer o.l. Hvis du er en tenerd som meg kan man f.eks. bruke et te timeglass.

Når du skal drikke te, tar du en tepose eller en teklype med løsvekt te rett i koppen, trekker den og drikker? Jeg har vært på tekurs hos Palais des Thes for noen år siden og der lærte jeg at hvis man skulle trekke te så skulle det gjøres i en tekanne gjennom sil eller pose. Ingen teklype og ikke noe trekking i tekopp, med mindre tekoppen har lokk. Nå skal du få vite hvorfor. Såvidt jeg forstod er grunnen til at man ikke skal bruke teklype eller teball følgende: Når teblader trekker utvider seg og de får ikke nok plass til å utvide seg og gi den ultimate smaksopplevelsen, derfor bør man helst bruke tepose eller tesil så får tebladene mulighet til å gi fra seg mer smak.

Bruk slike:

Unngå slike:

Hvorfor man ikke bør la te trekke uten lokk over? Jo, nå skal dere høre; mye av smaken i te som trekker ligger i dampen, hvis ikke dampen stenges inne mens teen trekker vil mye av smaken gå tapt. La teen trekke i en tekanne, en termokopp eller en annen type kopp som har lokk slik at ikke den gode dampen forsvinner.😉

Bodum har noen geniale tekanner og termokopper. De har innebygd sil, lokk og muligheten til å stanse trekkeprosessen slik at teen din akkurat så bitter som du liker.

Det finnes så mye god te der ute og det er trist hvis teen blir ødelagt av dårlig oppbevaring, for varmt vann, fordamping, at den trekker for lite eller for lenge eller at tebladene ikke får utfolde seg skikkelig. Hvis du er en teelsker som meg kan disse tipsene kanskje gi deg en bedre teopplevelse.

Lykke til!

Klemmer fra Caza

7 thoughts on “Te skolen: Leksjon 1: oppbevaring og tilberedning

  1. Ha ha, jeg måtte jo le nå, for jeg har samme tesil som du! Og det er sikkert bloggen din som har inspirert meg til å kjøpe den!😀 Og teposer har jeg også kjøpt inn pga deg..😉

    Takk for info, visste ikke det ang. teblader og damp! Nyttig å ta med seg.

    • Det er sikkert delte meninger om saken. Jeg har i alle fall lært at teballer bør unngås. Hvis du studerer bildene så kan man likevel se at jeg har en del selv, om de er flittig i bruk. Jeg bare kommer med noen tips, men du må gjerne være uenig med meg. Helt i orden.

    • Blei forresten litt nysgjerrig. Har du testa begge deler? Merka du noen forskjell? Jeg må desverre innrømme at jeg ikke smaker forskjell på te som er brygget med teball eller tepose.

Legg igjen en kommentar

