I <3 books

Man skulle tro at en som jobbet som bibliotekar fikk mer enn nok av bøker på jobb, men ikke denne bibliotekaren nei. Jeg har alt for mye bøker i leiligheten, mange av dem har jeg ikke fått tid til å lese ennå. Stadig vekk kommer jeg over bøker som jeg ikke klarer å la være igjen i butikken eller biblioteket for den saks skyld, for ja, jeg låner bøker også.

Til tross for at jeg er i teknologi-generasjonen har jeg foreløpig ikke blitt helt frelst av e-boka, men den tida kommer sikkert etter hvert. Jeg vet at e-boker er plassbesparende og lettvinte å ta med seg på reise og lignende. E-boka har stort potensiale, likevel er jeg fortsatt mest begeistret for bøker av papir. Det jeg kanskje liker best er brukte bøker, gamle bøker med historie og sjel. I løpet av 2012 har jeg kommet over en del slike… jeg skal vise deg hva jeg mener.

Brukte bøker jeg fikk med meg fra jobb en dag. Klarte blant annet ikke å motstå den kinesiske kokeboka, hvor det er et eget avsnitt om hvordan man bruker spisepinner:

Neste påske får jeg kanskje lest denne søte, lille boka:

En dag kom en kollega med et ti binds hun skulle kvitte seg med. Ti bind stappfulle av udødelige barneklassikere. Hjertet mitt hoppet over et par slag av ren og skjær glede.

Nå for tida kan man kun få kjøpt Tusen og en natt i ett bind. Nå har jeg en samling på seks bind. HURRA!

Sjekk ut den øverste boka på neste bilde:

En utrolig gammel og slitt utgave av Robinson Kruso på dansk som jeg var så heldig å få fra Samboer’ns bestemor. Kanskje ikke rart at den er litt slitt når man innser hvor gammel den er…

København, desember 1872 og ikke nok med det, den er illustrert også!?!

Disse bøkene har levd liv og dannet seg tydelige, individuelle sjeler. De er uerstattelige, de er ikke å få tak i lenger. Kan e-bøker leve slike liv og få seg sjeler? Tvilsomt spør du meg.

Jeg er så glad i bøker at jeg endte opp med å kjøpe et par bokskrin fra House Doctor. Ser ut som store, tjukke bøker, men er skrin til å oppbevare saker og ting i. Sjekk så tøffe de er!

Nevnte jeg at jeg elsker bøker?

Klemmer fra Caza

2 thoughts on “I <3 books

  1. Herlig! E-boka er både fin og praktisk som du skriver, men det er unektelig aspekter ved papirboka den nok aldri kan erstatte. Hjertet mitt smelter når jeg ser disse bildene. Akk og ve!

Legg igjen en kommentar

