Shamrocking leprechauns

I dag feires St. Patrick’s day, også kjent som Irlands nasjonaldag, verden over. Jeg er ikke irsk selv, har ingen slekt fra den grønne øya, men jeg har vært fascinert av Irland nesten så lenge jeg kan huske og såvidt jeg har hørt er alle litt irske på St. Paddy’s day, defor feirer jeg også denne dagen.

St. Patrick skal ha fått æren for å samle Irland til en katolsk nasjon, noe som feires den dag i dag. Høsten 2011 var jeg i Irland og fikk selv sett den legendariske St. Patricks katerdalen:

I følge legenden brukte St. patrick trekløveren, «shamrock» som irene kaller den, som et symbol på treenigheten. Dermed føltes det naturlig å plukke en trekløver utenfor St. Patrick’s Cathedral.

For å få med meg et lite stykke Irland hjem kjøpte jeg en pose med shamrock-frø. Hadde nesten glemt hele frøposen, men dagen i dag virket som den passende dagen å så irske trekløvere.

Så nå får vi se om det spirer trekløvere i vinduskarmen etter hvert.

En typisk irsk suvernir:

Et fint postkort, som nå henger på veggen:

Jeg kjøpte også noen smykker i Dublin i en butikk ved navn R & C McCormack i Grafton street.

Hos R & C McCormackkjøpte jeg blant annet Claddagh-ringen min og shamrock-øredobber og smykke:

Så hvordan feirer jeg St. Patrick’s day? Så langt i dag har jeg tent noen grønne lys, hørt på Flogging Molly, drukket irish blend- te, lest noen kapitler i boka Skippy dør av den irkse forfatteren Paul Murray.

Forresten, lysestaken over med det hvite lyset i er formet som en shamrock, kult hva? Fant den på en bruktbutikk for 30 kr forrige uke, klarte ikke å la være å kjøpe den😉

Ellers så har jeg sett et stand up show med irske Ed Byrne og senere i kveld tenkte jeg å se filmen Boondock saints.

For dere som nå tror det har rablet helt for meg som babler om Irland, shamrocks og St. Patricks day så har jeg følgende forklaring/unnskyldning, (read the t-shirt):

«May the leprechauns dance over your bed and bring you sweet dreams».

Ha en fortsatt fin St. Patricks day!

Klemmer fra Caza

Legg igjen en kommentar

