En te-historie fra virkeligheten + Eggnogg’n

Det er vel ingen hemmelighet at jeg prøver å spre teens gode budskap til folket, men jeg prøver å ikke presse meg på folk. Jeg pleier å trekke meg unna så fort jeg føler at jeg er i ferd med å tråkke folk på tærne. Jeg var på grensa til å virkelig tråkke i salaten i løpet av en diskusjon med en god kollega for noen uker siden. Diskusjonen var kaffe vs. te. Nå var vi i utgangspunktet enige om at både kaffe og te har sine gode egenskaper og at det er bra med variasjon og at folk skal få like det de vil. Etter denne diskusjonen kom en dag kollegaen min og klaget over sår og vond hals og var på vei i full fart til butikken for å kjøpe en pakke med Fishermans friend. Alt jeg sa var at hun kunne jo heller ta en tur innom helsekosten og kjøpe en pakke Throat Comfort fra Yogi tea også kunne hun få en skje med honning av meg hvis hun ville det. Hun virket veldig skeptisk da hun gikk. Da hun kom tilbake viste det seg at hun dro til helsekosten og at hun aldri kjøpte noen pakke med fishermans friend. Hun hadde faktisk kjøpt en pakke med throat comfort( !?!) og ville gjerne ha den lovede skjeen med honning. Etter den første koppen med throat comfort og honning ble hun frelst. I tillegg til den obligatoriske koppen med kaffe om morgenen drikker hun nå opptil flere kopper med te i løpet av arbeidsdagen og vil gjerne smake på de nye teene mine. Artig hvordan ting kan gå. Det bekrefter det jeg har trodd lenge, nemlig at det finnes en te for de aller fleste. Man må bare finne den😉

En av teene jeg har klart å få kollegaen min til å prøve er denne, Eggnogg’n fra Bigelow:

Kjøpt på Lille interiør og barneklær på Amfi Vågsbygd, Kristiansand. Jeg kjøpte denne av rein nysgjerrighet, men jeg syntes også den passa for vintertida som snart er på vei. Søte pingvinene😉

Eggnogg eller eggetoddi er en drikk mest kjent fra USA og Canada. Eggetoddi består av melk eller fløte, sukker, egg og sprit, som f.eks. konjakk, rom eller whiskey, på toppen kan man ha et lite dryss med kanel eller muskatnøtt.

Å lage te som skal smake søtt, kremete, eggete, krydret og alkoholisert må jo nesten bare prøves. Nå skal det sies at jeg faktsik aldri har drukket ekte eggtoddi, så vurderingen min tar utgangspunkt i hvordan denne teen smaker og ikke hvordan den smaker i forhold til ekte eggetoddi.

Trekketid: 2-4 minutter.

Teen lukter litt som eggedosis, men smaker krydret og litt bittert, ikke bittert som i te, men mer som en mørk krydret rom. Samtidig har den er slags rund og kremet smak. Teen smaker ikke like mye som den lukter, lukten er sterk og jeg forventet at teen nesten ville smake kvalmende. Teen smaker ikke kvalmende, men jeg får ikke helt sansen heller. Den smaker annerledes enn annen te jeg har prøvd, den smaker helt ok.

Dette blir nok den siste spalten av ukas te før jul, ikke fordi jeg har gått tom for teer å teste. Tvert imot, overfloden av teer jeg har kjøpt og fått i det siste har jeg mer enn nok teer en stund.  Jeg har bestemt meg for å ha en te-julekalender. 24 teer ++ skal testes i løpet av desember måned. Så hold dere fast!

Ha en fortsatt fin tirsdag folkens!

Klemmer fra Caza

One thought on “En te-historie fra virkeligheten + Eggnogg’n

  1. Hi hi, du har jo frelst enda flere med Yogi-teen din! En av de teene gjør jo alene livet verdt å leve…😉 Klem fra meg🙂

Legg igjen en kommentar

