«Harry, happy birthday!»

Harry Potter fyller år i dag i likhet med sin skaper J.K. Rowling.

Dette skal feires ved at jeg tar dere med på en magisk reise med noen av mine Harry Potter-opplevelser.

Jeg var 13 år da jeg først oppdaget Harry Potter i 1999, da den første boka, Harry Potter og de vises stein, ble utgitt på norsk. Jeg hadde fått et brev i posten fra noen venner av foreldrene mine med et avisutklipp hvor det sto en anmeldelse av denne boka.(Jeg tror anmeldelsen er fra Dagsavisen, men jeg vet ikke sikkert. Jeg har ikke engang datoen).

Etter å ha lest anmeldelsen ble jeg straks interessert og spurtet nesten bort til det lokale folkebiblioteket for å låne boka. Jeg husker i farta ikke om det var venteliste på boka på den tiden, men om det var det kan den ikke ha vært lang. Boka ble fort lest og jeg hungret etter mer. Bok nummer to og tre var allerede kommet ut på engelsk og jeg klarte ikke vente på noen norsk oversettelse. Det var litt forvirrende i begynnelsen med de forskjellige navnene på norsk og engelsk, men jeg kom fort inn i det. I 2000 kom bok nummer fire og jeg leste den tjukke boka på en uke i løpet av sommerferien. I 2001 kom de to skolebøkene Quidditch through the ages og Fantasic beasts & where to find them.

Etter hvert som bøkene ble oversatt til norsk leste jeg også de oversatte bøkene.  Det er noe spesielt med Harry Potter bøkene, de er ene og alene den eneste bokserien jeg har lest mer enn to ganger. Jeg har lest den første boka mer enn åtte ganger. Det er bare tre bøker jeg har lestgjennom årenes løp som har fått meg til å gråte; The broken bridge av Philip Pullman, Harry Potter and the order of the phoenix og Harry Potter and the half-blood prince. Det finnes knapt noen bøker som har fått meg til å sprute ut i latter så mye som det Harry Potter-bøkene har klart. Weasly/Wiltersen-familien skal ha mye av æren for dette.

Da den siste boka kom ut i 2007 satt jeg og leste til konteeksamner og visste at boka ville ødelegge eksamenslesinga mi. Jeg lot den ligge uåpnet i en uke, deretter klarte jeg ikke å vente lenger og måtte dermed lese minst 100 sider om dagen i tillegg til eksamenslesingen. Fem dager senere var den lest ut og jeg var helt utslitt, både fysisk og psykisk.

J.K. Rowling er en fantastisk forfatter, hun har skrevet vidunderlige bøker som har betydd utrolig mye for meg og har påvirket meg mye. (På hvilke måter skal jeg komme nærmere inn på ved senere blogginnlegg denne uka). Harry Potter-bøkene er historiske og vil bli husket og hedret som C.S. Lewis’ Narnia-bøker og Tolkiens mesterverker med tiden.

Gratulerer så mye med dagen J.K. Rowling og Harry Potter!

Ha en magisk uke alle sammen!

Klemmer fra Caza

Legg igjen en kommentar

