Ukas te + noko attåt

Denne uka har jeg testet det fulle potensialet til den tyrkiske epleteen jeg kjøpte på Randesund lysstøperi og gaveloft forrige hælj.

Jeg har lenge vært stor fan av tyrkisk eplete, men tidligere har jeg bare vært borti denne slags te i pulverform, som ofte også inneholder et tonn av sukker. Dette er ikke pulverte, og såvidt jeg vet inneholder den heller ikke sukker. Glemte å spørre hva den faktisk inneholder, det får bli en annen gang.

På fredag benyttet jeg sjansen til å nyte sola.

Gadd ikke å kle av meg yttertøyet, bare satte i gang med å koke tevann, gjorde hagemøblene reine, fant frem tepper og god bok og satte meg ute på terassen, drakk te, leste og virkelig nøt solskinnet. Det viste seg å være lurt av meg, siden det ikke ble så fint vær hverken i går eller i dag.

Tilbake til ukas te. Tyrkisk eplete, som tidligere nevnt, ikke i pulverform. Frisk og søtlig eplesmak. Den var utrolig god te, antagelig den beste tyrkiske epleteen jeg har smakt noensinne, og UTEN sukker. Jeg pleier ikke å ha sukker eller andre søtningsstoffer i teen min, men unntak av honning når jeg vil pleie sår hals eller forkjølelse eller sukker i en ordentlig chai(te). Til tross for at jeg elsker søte ting, så pleier jeg ikke å søte teen min for da pleier den som regel å smake bare sukker synes jeg. Men som sagt denne teen var fantastisk naturlig søt. Blei nysgjerrig på om teen ville være like god kald, dermed blei det laget iste også:

Og svaret er: JA, den funker like bra som iste. Det var utrolig digg. Har eksperimentert en del med å lage iste, men har aldri blitt fornøyd med resultatet, inntil nå. Denne teen er fantastisk. Tror det blir flere turer til Randesund fremover, for denne teen kommer jeg nok til å bli avhengig av 😉

På mandagen var jeg i bakehumør og det ble laget noen utrolig søte kjeks, nemlig Glaserte stjernekjeks

fant oppskriften på disse i boka Småkaker kakefest av Jacqueline Bellefontaine. Denne boka anbefales, er mye gøy og lettvinte kjeks og småkaker her.

Ha en fortsatt deilig søndag alle sammen.

Søndagsklemmer fra Caza

3 thoughts on “Ukas te + noko attåt

  1. Hei, Ser veldig koselig ut å nyte sola ute med te og god bok! jeg så på et av bildene at du leser boken til Julie Powe. Er den boken til Julie Powell bra? Jeg synes filmen Julie og julia er så fin!!!, og kunne godt tenke meg å lese boken? Men er litt redd for å bli skuffet. Hva synes du om den?

    • Jeg elsker filmen «Julie & Julia», men boka var veldig annerledes. Blei litt samme opplevelsen for meg som da jeg leste «Chocolat» etter å ha sett filmen utallige ganger. Elsker filmen, men boka var såpass annerledes at de knapt kunne sammenlignes. Følte det litt på samme måte her. Så jeg tror sjansen for å bli skuffet er litt større enn man skulle ønske. Jeg har lagt meg på vane å se filmene først og hvis jeg likte filmen, lese boka etterpå. Som regel har jeg ikke angret på det, men i disse to tilfellene har jeg blitt skuffet, men det er nok en hel haug som er ueninge med meg i dette.

Legg igjen en kommentar

