Jentetur til Randesund lysstøperi og gaveloft

Denne hælja fikk jeg besøk av bestisen. Vi var ikke helt sikre på hva vi skulle foreta oss, men etter et tips fra bestisens storesøster endte vi opp med å ta en tur til Randesund lysstøperi og gaveloft. Dette viste seg å være et brilliant valg som vi ikke angret på kan du tro.

Hverken jeg eller bestisen hadde vært på Lysstøperiet tidligere og visste ikke helt hva vi skulle forvente annet enn at bestisens storesøster hadde sagt at det var et veldig koselig sted. Vi så for oss et sted med masse håndlagede lys og en liten café. Jeg kan med glede fortelle at vi ble meget så positivt overrasket over hvor vi hadde havnet. Nemlig en butikk med fine møbler, pyntegjenstander, leker, klær, gammeldags godis, kaffe, te og en søt liten café. Vi tok oss en runde og fant mye fint.

Mens jeg sto og betalte begynte plutselig bestisen å le. Jeg snudde meg og spurte hva det var for jeg så ikke noe spesielt og hun sa det hadde vært en geitekilling på full fart inn i butikken, men som blei dratt ut igjen i siste liten. Så fikk vi vite at geitekillingen het Fabian og var nettopp blitt avvist av sin mor og dermed var veldig kosesjuk. Dette måtte vi sjekke ut nærmere og fikk veiledning av dama i kassen om at vi kunne ta en tur rundt hjørnet på huset for å hilse ordentlig på Fabian. Bestisen og jeg satte av sted og da vi rundet hjørnet så vi dette:

For et nydelig lysthus, dette må jo være reine paradiset på sommern. Vi gikk litt videre og der tuslet det både høner og haner, kaniner hoppet rundt og så fant vi både Fabian og resten av familien hans.

Etter å ha kost med den ene og den andre endte vi opp i caféen for å drikke kaffe og te og kose oss med nystekte sveler. Svelene var fantastisk gode og teen jeg prøvde ut var så god at  jeg bare måtte kjøpe mer som jeg kunne kose meg med hjemme.

Dette er en perle av et sted, litt avsidens kanskje, men utrolig herlig plass, med butikk, café og gårdsdyr. Man kan støpe lys her selv ved å bestille gruppearrangement og ved spesielle anledninger arrangeres det hesteridning for barna. Skulle ønske det fantes flere slike geniale plasser.

I mellomtiden får jeg nyte det faktum at dette stedet finnes, at jeg og bestisen hadde det utrolig fint der på lørdag og at jeg helt sikkert kommer til å dra tilbake.

Ha en vidunderlig mandag!

Legg igjen en kommentar

