Når en pepperkakebaker…

Når en pepperkakebaker
baker pepperbakekaker
tar han først en stekegryte
og en kilo margarin.
Oppi gryta smelter smøret,
og det neste han må gjøre
er å røre sammen smøret
med en kilo med farin.

Og mens smør og sukker skummer
tar man åtte eggeplommer
som man rører ut i gryta
med en kilo hvetemjøl.
Og til slutt i gryta slepper
man en liten teskje pepper,
og så rører man omkring
og tømmer deigen på ei fjøl.
(Egner 2009).

Som dere kanskje skjønner så skal de dreie seg om pepperkakebaking denne gangen, må innrømme at det ikke er pepperkakeoppskriften til Baker Harepus jeg bruker, er desverre litt skeptisk til den for å være helt ærlig, men den sangen er jo så koselig:-)

Må desverre innrømme at pepperkakebakingen ikke gikk helt som planlagt i år. Første forsøk på deig endte i søpla etter at jeg tydeligvis lot sukker, sirup og krydderblandinga kjøle seg ned for lenge før jeg blandet den med mel og i tillegg fant ut i ettertid at jeg glemte å ha i smør. Som sagt, ting gikk ikke helt som det skulle da jeg skulle lage pepperkakedeig lørdagskvelden 4. desember, men søndagsmorgenen prøvde jeg nok en gang. Altså var endelig dagen kommet for å bake ut pepperkakedeigen. Og det gikk fort og greit akkopagnert av stemningsfull julemusikk. Her er resultatet:

Kakeboksen jeg fikk av svigers i fjor blei ganske så full av pepperkaker gitt 🙂

Siste brettet, deilige pepperkakehjerter, mmm....

Desember fyker unna i en fart så plutselig blei jeg redd for at jeg ikke skulle klare å få ferdig julekorta i tide til 16. desember, men etter et par iherdige timer i går kveld blei det ikke bare julekort, men til og med noen hjemmelagede julekort ferdiggjort. Så nå er jeg endelig i rute:-) Her er noen av de hjemmelagede kortene, ikke noe fancy, bare litt klipping, liming, stemplig og fargelegging 😉

Søt nissejente

Stilig nissegutt

Flere nissebarn

Da kortene var ferdig laget, påskrevet og lagt i konvolutt ferdigadressert og med frimerke på tenkte jeg at i år skal jeg jommen meg forsegle konvoluttene med forseglingslakk. Og sånn blei det 😉

Nå lurer du sikkert på hva som gjemmer seg i forseglingslakken; "God jul" vel 😉

Det var noen som har kommentert tidligere at de savnet et bilde av den beryktede snømannkoppen min, nå er sikkert forventningen til denne koppen blitt alt for stor, men her kommer den altså, med sin matchende kakeboks 😉 Husker desverre ikke hvem jeg fikk koppen og kakeboksen fra, men jeg har i alle fall hatt ekstremt mye glede av begge deler 😉

Vel, vel. dett var dett for denne gang. Ønsker dere alle nok en fin advents uke. Forresten hva skal du bake til jul i år og hvor mange sorter?

6 thoughts on “Når en pepperkakebaker…

  1. Vi jukset med kjøpedeig… så jeg synes du er god! Mammas pepperkakeoppskrift er nemlig ikke god, så jeg har ingen kvaler med å bruke kjøpedeig før jeg finner en bedre.

    Ellers har vi bakt julekake med masse nøtter og tørket frukt, og trolldeig. Og da var vi ferdige 🙂

    • Høres bra ut, men jeg håper trolldeigen ikke skal spises ;-p
      Vet ikke helt hvor mange slag det blir for min del, vi får se hva jeg får tid til 😉

  2. Har ikkje kommt te pepperkakebaking ennå, men e jo ikkje jul ennå… :o)

    Skikkelig fine kort du hadde laga syns eg, og ekstra fin touch med den forseglinga!
    Me like :o)

    Ha ei aldeles storfin førjulstid :o)

    • Sant, sant. det er ikke jul riktig ennå, heldigvis. Tusen takk, liker å forsegle konvoluttene det gir et så koselig og personlig preg også er det ikke så mange som gjør det så de skiller seg så ut. Ha en magisk førjulstid 😉

  3. Se, der kom endelig snømannkoppen! Koselig 😀 Jeg skal finne fram julekoppene mine i dag etter jobb + pynte til jul i stua, så det gleder jeg meg til. 🙂

Legg igjen en kommentar

