Advent = lilla kosetid ;-)

Endelig er tiden kommet hvor man har lov til å drikke julebrus, spise pepperkaker og annet som har med jula å gjøre, for nå er det endelig første søndag i advent. Må desverre innrømme at jeg har tjuvsmakt på både kjøpepepperkaker og julemarsipan, men julebrusen har jeg holdt meg langt unna. I dag har jeg pyntet til advent og begynt å ta fram kakebokser med julemotiv, pepperkakeformer, julestjerne og snømannkoppen min. For selv om det fortsatt er en stund igjen til jul så er det jo lov å pynte litt, og det er jo litt det adventstida handler om å ha det koselig mens man venter på at jula skal komme.

Lilla er adventsfargen, og her er årets adventsinnkjøp. Store og små telys, kubbelys, løper, servietter og potteplante med lillaprikkete potte

Klementiner hører også advent og jul til. Sunt og godt. Nam 😉

I et tidligere innlegg nevnte jeg at de fleste hobbyprosjektene mine måtte forbli hemmelige frem til romjula, vel det er ett strikkeprosjekt jeg kan dele likevel, fordi det er til meg selv. Driver nemlig å strikker på ett lappeteppe, fant oppskrifta til teppet i boka Brukt på nytt av Kathrine Gregersen, som også har skrevet Strikk til nøstebarn. Utrolig dyktig dame, hvis ikke du har sjekket ut disse bøkene og liker å pusle med diverse håndarbeid så anbefaler jeg det på det sterkeste å ta en titt. Jeg følte at jeg trengte et varmere ullteppe og denne oppskrifta var perfekt. Jeg har brukt fritidsgarn og rundpinner med 5 mm tykkelse.

Så langt er jeg kommet på lappeteppet, er fortsatt en del igjen, men det går unna

Jeg har vel brukt ca 11 nøster med fritidsgarn allerede, men så er det ikke så lenge siden jeg begynte, litt over to uker siden. Hvis jeg er heldig så blir jeg i alle fall ferdig med det til 1. januar 2011, og det er greit å ha et varmt ullteppe til en av de kaldeste vintermånedene eller hva?

Hva har du tenkt å gjøre i adventstida?

4 thoughts on “Advent = lilla kosetid ;-)

  1. Koselig teppe!
    Her ble det advent med tre lys i staken…LOL!
    Jeg som var SÅ tusen prosent sikker på at det lå en økonomipakke lilla lys i adventskasse 1 eller 2. MEn nei, eneste lilla lå i restelysene, og det minste forsvant nok i ei snølykt i fjor…
    Men Inger Hagerups vers lot seg lese okkesom, så vi har filosofert inn kvelden med det første vers, om GLEDE.

    • Hehe, rart med det der. Man tror man har noe på lager, også har man det ikke likevel. Jeg trodde også jeg hadde noe igjen fra i fjor, men nei…
      Å, hvordan er nå det første verset igjen?

      Så tenner vi ett lys i kveld, vi tenner det for glede. Det står å skinner for seg selv, og oss som er til stede.

      Var det sånn, for i så fall har jeg god hukommelse 😉

  2. Jeg ble nysgjerrig på den snømannkoppen, får vi ikke se bilde av den?!

    Og så hadde du noen tips til et HEKLET lappeteppe også, sa du ikke det en gang? Jeg har jo et halvferdig prosjekt på gang her hjemme (begynte for 11 år siden, eller hva det nå blir 😉 )…

    • Bilde av snømannkoppen kommer nok snart, må bare få den i bruk først 😉
      Heklet lappeteppe…hmmm…kan jeg ikke huske i farta men hvis jeg kommer over det så skal jeg gi deg beskjed 😉

Legg igjen en kommentar

