Varmende sengekompis ;-)

Før du begynner å tenke koffert så vil jeg gjerne informere om at jeg snakker om varmeflasker i dette innlegget. Varmeflasker er en fantastisk oppfinnelse. De varmer godt i fotenden av senga om høsten og vintern, eller hvor som helst og når som helst for den saks skyld. I tillegg så har jeg funnet ut at varmeflasker kan være verdt sin vekt i gull i forbindelse med menssmerter. En varmeflaske på magen og en i korsryggen kan gjøre mirakler når man har så vondt at man ikke vet hvor man skal gjøre av seg. Bare et tips fra en som har benytta seg av dette utallige ganger sjøl. Uansett, for å gjøre varmeflaskene mer anvendelige og personlige begynte jeg, mest for gøy, å strikke trekk til varmeflasker. Fant ut at dette var en genial og personlig gave, varmeflaske med trekk. Har gitt bort sånne til en god del venninner som sliter med å holde seg varme i høst- og vinterkulda på sine strømslukende hybler/leiligheter.

Jeg som mal har jeg brukt varmeflasker jeg har kjøpt på Lucky Duck (tidligere Saape). Varmeflaskene deres uten trekk er ca 21 x 26 cm uten tuten på toppen. Etter min erfaring er det greiest å bruke bomullsgarn, dette slipper varmen ut, smatidig som den holder litt på den, i tillegg er  bomullskagarn behagelig mot hudener. Ha ALDRI kokende vann (100 grader celsius) i varmeflaska. Jeg pleier å bruke vannkoker, da blir det som regel ikke så varmt. Hvis ikke du har vannkoker så kan du bare drøye noen minutter etter at vannet har kokt opp før du heller det i varmeflaska.

Carolines oppskrift på varmeflasketrekk:

Legg opp ca 84 masker med bomullsgarn (type bestemmer du selv, men jeg har brukt mest Mandarin, Paris e.l.) på rundpinne 40cm tykkelse 3,5.

Strikk rundt og rundt helt til arbeidet er litt lenger enn varmeflaska. Fell av. Sy sammen bunnen og sidene på toppen av arbeidet, la det vare ca 10 cm på midten av toppen som ikke sys sammen (her skal varmeflasketuten stikke ut). Fisk opp masker hvor du ikke har sydd sammen og strikk litt lenger enn lengden på tuten. Fell av, fest tråder og lirk varmeflaska oppi trekket.

Håper dette ga noen som helst mening. Er ikke vant til å skrive strikkeoppskrifter.  Hvis dette blei gresk så bare spør. Lykke til.

Gitt bort til venninner!

Min elskede varmeflaske med trekk. Den har gjort så mye nytte allerede. Elsker den!

2 thoughts on “Varmende sengekompis ;-)

Legg igjen en kommentar

