Gjenbruk av gardiner

I går var jeg på kurs på Om igjen for å lære å hekle filleryer. Jeg hadde gleda meg i en uke til dette kurset, for kursholdern var ingen ringere enn Kathrine Gregersen, forfatteren av Strikk til nøstebarn og Brukt på nytt. Den sistnevnte boka har jeg lånt på biblioteket så mange ganger. Har hekla en del kurver etter oppskrift fra boka og lappeteppet i fristrikk er også strikket etter oppskrift fra denne boka. Har elsket denne boka siden første gang jeg så den og nå har jeg endelig fått kjøpt mitt eget eksemplar som også fikk forfattern til å signere ;-)

Her er noen av kurvene jeg har heklet etter Kathrines oppskrift i Brukt på nytt.  Søstra mi og hennes familie fikk en stor slik kurv i julegave, fylt med alt mulig slags badestæsj, blant annet min hjemmelagede bodyscrub. Den blåturkise kurven er heklet i gavetråd kjøpt på Panduro, heklet med dobbel tråd med 3 mm heklenål. de andre kurvene er heklet i hampetråd kjøpt på hobbybutikk, heklet med 5 mm heklenål. Stive og fine kurver som man kan brukes til mye, den blå min står på badet og pleier å være full av kremer, såper og andre ting og tang.

Men nå snakker jeg meg nesten helt bort fra det jeg egentlig skulle dele med dere, nemlig hekling av filleryer. Filleryene skulle hekles av, nettop filler, noe jeg desverre ikke hadde så mye av. Sendte i en vill fart melding til både mamma og svigermor og spurte om de hadde sengetøy, gardiner eller lignende de ville kvitte seg med som egnet seg til å hekle filleryer av. Noen dager senere fikk jeg både gamle sengetøy av svigermor og gardiner og sengetøy i posten  av modern. Dermed var det bare å glede seg til kurs.

I går var kvelden endelig kommet,  jeg trippet inn på Om igjen, ble jeg ønsket hjertelig velkommen av både de som driver butikken og Kathrine selv. Ti minutter senere satt ca 10 spente damer klare til å gå i gang med hekle ryer av sengesett, gardiner o.l.  Først skulle vi rive og nøste.

Klipp, riv, nøst! Dette er det som er igjen av en gardin jeg fikk i posten av mamma.

Etter å ha klippet, revet og nøstet en stund var det på tide å begynne å hekle… oppskriften står i boka Brukt på nytt. Så langt kom jeg i løpet av kurskvelden i går kveld. Heklenåla kjøpte jeg i går kveld, den er laget krittorn, håndlaget av Kathrines far. Veldig god krok til å hekle med, god investering.

Stemninga på kurset i går var god, praten satt løst til tross for at mange konsentrerte seg veldig om heklinga. Kurset ble holdt i lokalene til Om igjen. God servering av te, scones med deilig pålegg og eplekake. Fine lyse lokaler, god plass og godt utstyr. Ingen tvil om at å holde kurs på Om igjen er en suksess og jeg vil gjerne dit igjen.

Her er noen bilder fra kvelden tatt i full fart etter at kurset var ferdig og mens Kathrine var i ferd med å pakke sammen.

Blei veldig fascinert av å høre på Kathrines erfaringer innenfor håndarbeid, ingen tvil om at denne dama har mye erfaring og kunnskap. Hun har også sin egen blogg jeg mener er verdt å sjekke ut: Nøsteblogg

En blid Kathrine Gregersen etter fullført fillerye heklings kurs

Og med dette innlegget gjør jeg meg klar til jentehælj. Ønsker dere alle en god, kreativ, effektiv og avslappende hælj ;-)

2 thoughts on “Gjenbruk av gardiner

Legg igjen en kommentar

